Auteursrecht door de ogen van een republikein

70 Jaar, + 1, dat hanteer ik -ook professioneel-, eer ik iets ‘pik’ of deel met de rest van de wereld. Blijft toch gek, vind ik, auteursrecht. Vooral na auteurs’ dood in geëmancipeerde tijden -daar leven we in, ga ik wellicht iets te hoopvol toch maar van uit-.

Als kind van een tandarts (voorheen automonteur en artsenbezoeker) heb ik (of andere nabestaanden) geen inkomsten van de werken die mijn in 2007 overleden pa heeft verricht. Terecht, me dunkt. Waarom zouden nabestaanden van kunstenaars wel inkomsten mogen ontvangen op grond van de werkzaamheden van een overleden ouder? Kunnen die nabestaanden niet zelf werken of zijn zij anderszins beperkt als gevolg van hun erflaters? Was de dood van hun ouders(s) aantoonbaar erger dan bijvoorbeeld die van de mijne? Ben je als nazaat of weduwnaar/weduwe van een kunstenaar per definitie ongeschikt eigen inkomsten te genereren? Is dat (echt?) bij wet vastgelegd? Vreemd uitgangspunt.

Auteursrecht tijdens auteursleven snap ik en kan en wil ik respecteren. Maar alles daarbuiten vind ik net zo mal en uit de tijd als willekeurig welke monarchie. Gaan we er iets aan doen?

One thought on “Auteursrecht door de ogen van een republikein

  1. Rolf schreef:

    Je moet het zien als een erfenis. Die erfenis bevat activa en passiva. Een passivum (liability) is een bron waarmee je een bezit financiert, zoals een schuld. Een activum (asset) is iets dat waarde heeft c.q. iets oplevert, bijvoorbeeld een lapje grond in dat je verhuurt als parkeerplaats. Maar ook dingen waar anderen waarde in zien. Zo zijn de werken van W.F. Hermans bezit van de Erven W.F. Hermans. Die rechten vervallen in 2065.
    Zo is de wet. Dura lex, sed lex? Dat ligt er maar aan wie de erfenaam is, en wat er geërfd wordt.
    Neem het portret van Jan Six, je weet dat het al generaties lang eigendom van de familie, in inmiddels hebben we Jan Six XIII, meen ik. Mogen wij, zonder vragen, mokken gaan verkopen met Rembrandts portret van Jan Six I erop? Ik meen van wel. Wij hebben een koffieblik met Halsen. Maar ik zou het toch even navragen bij een deskundige.

    Like

Geef een reactie

