Wikisoap VIII: slopers, ridders en stalkers

Mijn bijdragen aan de encyclopedie zijn nog nooit zo hevig bestreden door andere editors als op Internationale Vrouwendag. De dag ervoor werd ik geblokkeerd (bijdragen is dan onmogelijk) omdat ik bewerkingen van één van mijn horzels ongedaan had gemaakt. Ongedaan maken is zoiets als je middelvinger opsteken, begreep ik later. Mijn criticasters hadden onder meer lijsten met vermeldingen van collecties, publicaties en tentoonstellingen uit diverse lemmata verwijderd. Ik dacht die informatie vlot terug te zetten door hun bewerkingen ongedaan te maken, maar dat gaat zo niet op Wikipedia.

Op 8 maart is een handvol door mij geïnitieerde biografische artikelen over sieraadontwerpers voor verwijdering genomineerd (Sita Falkena, Willem Honing, Nora Rochel, Iris ten Kate en Joke Gallmann) door een wikipedist die zich EvilFred noemt. De artikelen zouden niet in de encyclopedie thuishoren. Twee weken lang kunnen mensen op de nominatie reageren door vóór of tegen te stemmen. Vooralsnog ziet het er goed uit en blijven de artikelen waarschijnlijk behouden. Buiten horzels zijn er gelukkig ook vele ridders actief op Wikipedia. Dat geeft moed; dank allen!

Verder is er iemand tijdens mijn blokkade los gegaan op mijn gebruikerspagina met een verfrissende toelichting op mijn overlegpagina aangaande mijn onnozelheid wat betreft het gebruik van lidwoorden bij wetenschappelijke geslachten (in dit geval tweevleugelige insecten: Diptera). Hilarisch! Ook zijn vele lijsten met tentoonstellingen, publicaties en (museale) collecties uit door mij geïnitieerde of bewerkte artikelen verwijderd, niet zo grappig.

Wonderlijk om te zien hoe sommige editors zich vooral lijken te richten op het bekritiseren van andere gebruikers en een voorkeur aan de dag leggen voor slopen in plaats van opbouwen. Een paar uur geleden ben ik een nieuw lemma gestart over Natascha van Weezel, filmmaker en auteur. Om de horzels voor te zijn had ik het artikel van een paar noten naar publicaties in tijdschriften, kranten en tv-optredens voorzien. Nog geen half uur later zijn deze noten door één van mijn hardnekkigste horzels verwijderd als zijnde niet relevant voor de encyclopedie (de gang van zaken is voor een ieder terug te vinden in Wikipedia bij het betreffende lemma onder de knop geschiedenis, rechtsboven in het scherm). Het lijkt wel alsof deze horzel/gebruiker mijn bijdragen op de voet volgt, voelt als een stalker. Het lemma staat er nog, maar ik verwacht elk moment een verwijdernominatie vanwege gebrek aan bronnen.

Ondanks of juist dankzij deze feestelijkheden heb ik nog steeds lol op Wikipedia; ik ervaar het als een onuitputtelijke bron van kennis waar ik veel leer, zowel vakinhoudelijk als op het gebied van digitale omgangsvormen. Dank ridders, dank horzels!

Geef een reactie

