Wikisoap VII: blokkade, Opzij!

Na een blokkade van mijn wiki-account en weinig vriendelijke mededelingen aan mijn adres op verschillende overlegpagina’s is de feeststemming nog steeds niet bedorven. De blokkade betekent dat ik enige tijd niets kan doen op Wikipedia, behalve misschien protesteren of pleiten op overlegpagina’s. Daar heb ik geen zin in. Ondertussen zijn een handvol door mij geïnitieerde artikelen over sieraden plotseling voor verwijdering voorgedragen. De lente komt eraan, de horzels zijn vroeg uit hun ei gekomen dit jaar en ik ben woest aantrekkelijk voor ze. Grappig.

Eigenlijk mag ik denk ik niet over digitale horzels op Wikipedia schrijven op een blog (vrijheid van meningsuiting, censuur?), maar ik doe het toch. Dat ik hier vertel over mijn ervaringen wordt mij kwalijk genomen; degene die mijn blokkade uitvoerde lichtte toe dat het onheus is dat ik mensen op mijn blog en op Wikipedia als ‘minderwaardige sujetten’ en ‘niet capabel’ portretteer. Pardon? Dat ik ergens op een overlegpagina na een pleit opmerk dat ik het lastig vind praten met iconoclasten zonder oren is vet over de schreef. Even meelezen graag, het gaat om een tekst vóór behoud van het door mij geïniteerde artikel over de recente tentoonstelling in het Rijksmuseum: Modern Times.

Salve, Het artikel is beknopt vertaald uit Wikipedia.en (waar prachtige wikidatakoppelingen zijn gelegd). Modern Times (tentoonstelling) -vergezeld van een publicatie die overigens recent is genomineerd voor de best vormgegeven boeken van 2014- is gemaakt door wetenschappers verbonden aan het wetenschappelijke verzamelende en presenterende instituut: Mattie Boom en Hans Rooseboom (ze hebben vooralsnog geen artikel op Wikipedia, hoogste tijd!). Tentoonstellingen zijn van vitaal belang in de kunstwereld; The Armory Show, Wereldtentoonstellingen, de Late Rembrandt ik noem maar wat. Prettig om te kunnen terugvinden wát daar dan te zien was, al zou het gaan om een half oor van een geflipte schilder, of die éne foto. Het is grappig om te zien hoe belangstelling aan mode onderhevig is, ook onder (kunst)historici. Waarom wetenschappelijk geannoteerde informatie uitsluiten en afdoen als linkspam? Wikipedia lijkt me een uitstekend platform voor metadata van maatschappelijke culturele instituten. Ik kan me verheugen op infographics van de wherabouts van de paarden van de San Marco. Collecties zijn vaak bepalend voor het lot van een (kunst)historisch object. Wat niemand vandaag interessant, gezaghebbend of encyclopediewaardig vindt, kan over 20 jaar volledig anders zijn. Daarom vind ik de discussie over relevantie irrelevant en doe ik er niet graag aan mee. Ik vind het lastig praten met iconoclasten zonder oren. Erfgoedinstellingen opereren doorgaans op wetenschappelijke basis. Reden genoeg voor plaats in de encyclopedie. Het spijt me dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen door mijn blog, dat was niet mijn bedoeling; ik heb juist geen namen willen noemen. Met groet, E.Doornbusch (overleg) 7 mrt 2015 21:39 (CET)

Hoe schunnig is die tekst? En is het niet wonderlijk hoe alle reaguurders (wedden dat ik straf krijg voor dat woord) zo zwaar aanstoot nemen aan mijn intens grievende bewoordingen dat ze geen oog meer hebben voor de -hopelijk toch- wat minder denigrerende passages? Wat een tere zielen zeg.

Informatieslopers, daar probeer ik mij tegen te verweren. Kennis en context vernielen vind ik niet ok. Gelukkig raakt mijn gemoed niet bedorven als ik linkspammer of marketeer word genoemd [bron?]. Opzij!

Geef een reactie

