Wikisoap IV

Tjongejongejonge, het leven van een welwillende Wikipediaan gaat niet over rozen. Eind 2013 heb ik mijn chef moeten overtuigen van het nut van mijn aanwezigheid op een Wikimediaconferentie. Dat nut was ff niet duidelijk,; ik moest ervoor pleiten bij mijn leidinggevende. Op de conferentie raakte ik geïnspireerd te gaan schrijven op Wikipedia, over dames, want daaraan was gebrek. Net als aan schrijvende dames op Wikipedia, dat betreft slechst 6%. In Nederlandse boardrooms schijnen tegenwoordig al meer dames aanwezig te zijn. Dus wat dat betreft is Wikipedia een wat beperkte afspiegeling van de maatschappij. Dat kan makkelijk anders, naïef optimistisch als ik wellicht ben: ik doe er wat aan.

Enniewee, ik maakte vrolijk nieuwe lemmata over vrouwelijke kunstenaars en sieraadontwerpers (vooral uit de door Marjan Unger en Gerard Unger geschonken collectie sieraden aan het Rijksmuseum), maar merkte al snel dat ik niet zonder mannen kon (Gijs Bakker, Hans Appenzeller, Archibald Dumbar). So far so good. Tot ik lemmata maakte over galeries. O wee, want die zijn commercieel en Wikipedia maakt geen reclame. Wacht even, dat snap ik niet. Voetbal is niet commercieel en wordt derhalve per wedstrijd en speler beschreven. Daar kreeg ik het idee met malloten van doen te hebben. Ik heb er nuttige wikigevechtstechnieken aan over gehouden. Nuttig edoch nodeloos, want tijdverspilling. Bewezen pallurken zouden makkelijker gestopt moeten worden op Wikipedia. Ze kosten nodeloos veel tijd. Moet ik dat accepteren vanwege de democratische beginselen van Wikipedia? Ik ben geneigd van niet; in plaats van discuzeuren kan ik ook gewoon werken. Werken, in mijn vrije tijd, voor de lol en voor het nut. Kan ik niet een soort van Wikicredit krijgen? Ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt. Tijd om dat te keren wellicht.

Geef een reactie

