Petitiestatistiek

Snowden naar Brazilië

Edward Snowden naar Brazilië?

Daarnet heb ik een petitie via AVAAZ ondertekend om Snowden hopelijk een vrij heenkomen te bezorgen vanuit Poetinië naar Brazilië. Lekker makkelijk; ik hoef alleen maar mijn mailadres in te tikken, te enteren en klaar. Wat een weelde.

Ondertussen kijk ik al dik een uur met grote ogen naar de voorbijkomende ondertekenaars op de site van AVAAZ(http://www.avaaz.org/nl/send_snowden_home_loc/?bvXLpeb&v=34368); er wordt sneller dan per seconde getekend. Het aantal ondertekenaars heb ik in die tijdspanne met 60.000 zien groeien. Voor de namen van de ondertekenaars staan vlaggen van de landen waar vandaan ze zouden komen of tekenen. Dat vooral fascineert.

De Brazilianen heten Snowden welkom: veel ondertekenaars onder die vlag. Verder staan Spanjaarden, Belgen, Fransen, Mexicanen, Italianen en Nederlanders bijna permanent in beeld in de op een aftiteling van een film gelijkende rij van vijf immer zakkende namen; fanatieke ondertekenaars. Marokkanen, Argentijnen, Canadezen, Chilenen, Colombianen, Roemenen en Grieken komen eveneens met regelmaat voorbij. Onze tegenvoeters in Australië en Nieuw-Zeeland tekenen ook. Amerikanen durven misschien niet; ik zie ze sporadisch. Britten en Ieren laten zich weinig zien.

Turken, Luxemburgers en Scandinaviërs -op een enkele Noor na- heb ik in het geheel niet gespot. Duitsers tekenen ook maar weinig, net als Oostenrijkers en Zwitsers. Op wat Polen en Roemenen na is het ook stil vanuit voormalig Oost-Europa. Wel zag ik nog enkele Russen en Portugezen de revue passeren. Ook bijzonder waren een Zuid-Koreaan, een Kirgiziër, een Israëliër, een Oekraïner, een Oegandees en een Zuid-Afrikaan.

Nooit kunnen bevroeden dat ik petitieondertekengedrag of statistiek interessant zou vinden. Hoe kan het dat de Spanjaarden in het geval van Snowden zo fanatiek zijn? En hoe bestaat het dat in sommige Europese landen gretig wordt getekend terwijl het bij de even welvarende buren stil blijft?

Geef een reactie

