Dames (en heren) op Wikipedia

ezelsbrug-illustratie-man-vrouw[1]

Begin november was ik voor mijn werk op een Wikimediaconferentie in Utrecht. Daar heb ik de ambitie opgevat dagelijks een dame uit de wereld van de kunsten de encyclopedie -even betrouwbaar als de Encyclopaedia Britannica- in te slingeren. Eerst de dames die mij het meest na aan het hart liggen: sieradenontwerpers vertegenwoordigd in de collectie van het Rijksmuseum, gul geschonken door Marjan en Gerard Unger. De eerste negen staan erop (te weten Lous Martin, Lucy Sarneel, Beppe Kessler, Nel Linssen, Maria Hees, Emmy van Leersum, Katja Prins, Jacomijn van der Donk en Dinie Besems). De tiende gaat -hors categorie- Truus Schröder zijn, op haar huis (het Rietveld Schröderhuis) ben ik dertien jaar geleden afgestudeerd. Suggesties of tips voor een vervolg zijn welkom, want de juwelenboerinnen in het Rijksmuseum blijken helaas wat al te rap uitputtelijk.

Waarom al deze aandacht voor vrouwen? Wikipedia is een herenaangelegenheid, Wikipedia wordt gedomineerd door mannen. Wikipedia wordt gevuld door mannen, gemuteerd en gemodereerd door hoofdzakelijk mannen. Dat die mannen vaak baarden hebben en blokjesoverhemden dragen behoeft geen betoog (would be boring). Het aantal lemma’s over mannen staat in geen verhouding tot het aantal lemma’s over vrouwen. Ook onder de deelnemers aan de conferentie bleek sprake van sekseongelijkheid. Om maar niet te spreken over de zo goed als geheel afwezige Zwarte Piet (ik herinner me niet dat ik er een heb gespot, maar ik wil wel eens wat missen). Waarom is dat? Komt me onzinnig voor. Ik kan alleen maar gissen en gooi graag het balletje op door dit stuk te schrijven en het tegenovergestelde in praktijk te brengen. Wie doet er mee?

Geef een reactie

