OB aan achteruitkijkspiegel HH DS 69, goede herinneringen aan een auto

foto's DAAN LM Italië 135

Foto DSK, één van de weinige keren dat ik een parkeerbriefje plaatste, Maastricht 2004

Wat heeft het mij gespeten hoe ik op een aprildag in 2008, 200 euro rijker, mijn geliefde Rover GTI met een rookwolk en bungelende tampon aan de achteruitkijkspiegel de Nickeriestraat de drempels over uit zag scheuren. Op naar een finale race: eerst de race en dan de sloop (er zijn mensen die dat voor hun lol doen en daartoe auto’s kopen, ik kan getuigen).

Italië, Hongarije en alles daarnaartoe heb ik met die fijne vierwieler in wisselend gezelschap doorkruist, ik was dol op die wagen, én het gezelschap. Soms reed ik tijden met een kinderzitje en dan trof ik een nieuwe accu, volle tank of een doos chocola op de achterbank. Delen is handig en leuk.

Een tampon was gauw aan de achteruitkijkspiegel geregen; ik heb een S hekel aan melige rommel aan achteruitkijkspiegels alsook aan het achterlijke taboe op menstruerende vrouwen.

Jarenlang heb ik gewerkt voor een bedrijf dat de horeca op NS stations exploiteert. Op een dag begin 2003 stelde mijn baas me op Amsterdam Zuid/WTC de vraag of ik een auto wilde. Ik begon alle nadelen op te noemen: duur, duur en duur en lastig parkeren in de stad, nee, niks voor mij. Maar wat nou als dat duur vervalt? Onwaarschijnlijk maar waar; de eerste twee jaar heb ik alleen benzine en een beetje onderhoud betaald; geen wegenbelasting of verzekering. Dat ging op kosten van de eigenaar -niet de baas- die er belang bij had vooral de verzekering op zijn naam aan te houden in verband met alcomobliteit. Zijn rijbewijs heeft hij niet meer teruggekregen. Na twee jaar heb ik de groene auto met brede banden en megainstallatie van de inmiddels bekende overgenomen. Zo kwam ik aan die auto.

HH DS 69, hoge hakken dikke snol soixanteneuf, was mijn eerste gedachte toen ik het nummerbord bekeek; makkelijk te onthouden. Wie weet kan ik de auto nog eten in een cornflake van Kellogg’s, met extra ijzer, dat zou me deugd doen, al is de herinnering ook zo al goed.

Geef een reactie

