Stop Stanley Bremer: geen experimenten met geliefd en publiek verzameld erfgoed!

2012 867

Guimaraes, Portugal

Rotterdam bevriest alle plannen rond verkoop van de Afrikacollectie nadat een Amsterdamse zakenman zijn plannen bekend heeft gemaakt in de hoofdstad een museum te stichten voor de onder meer door Rotterdamse burgers bijeengebrachte verzameling etnografica om zo het behoud van de stukken veilig te stellen. Mijn fantasie slaat op hol.

Afstoten of verkopen is zo onherroepelijk, daarom moet ik er weinig of zelfs niets van hebben. Als er ook nog veel geld bij komt kijken, 60 miljoen in dit geval, wantrouw ik de ontwikkelingen compleet. Er bestaat op het gebied van afstoting door middel van commerciële verkoop zo ver ik weet geen ‘good practice’, en daarom moeten mensen als Stanley Bremer van het Wereldmuseum in Rotterdam worden gestopt: geen experimenten met geliefd en publiek verzameld erfgoed!

Aan afstoting door middel van ruil met andere musea of overdracht aan wellicht geschiktere culturele openbare instellingen kleven minder bezwaren en is, in tegenstelling tot commerciële verkoop, zoals mijnheer Bremer beoogt, wat mij betreft wel bespreekbaar.

Kijk eens naar de prachtige opstelling van maskers en andere tribale objecten in het nieuwe museum in Guimaraes (Portugal) mede mogelijk gemaakt door de gelijknamige kunstenaar (José de Guimaraes) en begunstiger, waarom kan zoiets niet in Rotterdam?

Als mijnheer Bremer zulke goede connecties heeft in de kunsthandel (NRC 12 januari 2013, p. 24-25), laat hij alsjeblieft dan daar emplooi zoeken en van ons en mijn erfgoed afblijven. En mag ik aannemen trouwens dat mijnheer Bremer minder dan de Balkenendenorm verdient? Laten we hem anders éérst op de veiling gooien, ben benieuwd wat dat opbrengt.

Geef een reactie

