Paulus de Postkabouter, goede herinneringen aan Delft

Legermseum aan de Korte Geer te Delft, 1989 – 2013

In 2004 werkte ik in Delft op een duistere zolder van het Legermuseum aan de registratie van diverse objecten uit de mediatheek. Vaak maakte ik ’s middags een lunchwandeltje om wat daglicht en buitenlucht te vangen. Met regelmaat trof ik Paul de postbode, destijds alom bekend in het centrum van de stad. Op plekken waar ik mij tegen betaling liet bedienen kreeg hij de koffie gratis geserveerd. Zijn voornaam, formaat en functie bezorgden hem de bijnaam Paulus de Postkabouter. Postbodes gingen toen gekleed in rood en taupe.

Inmiddels is de post enkele malen van naam veranderd. Zowel professioneel -ik ben registratrut- als persoonlijk heb ik een hekel aan naamsveranderingen. Professioneel zijn naamsveranderingen vaak ingewikkeld en lastig bij te houden, persoonlijk vind ik ze getuigen van identiteitscrises, die mijns inziens doorgaans niet met een naamsverandering zijn op te lossen.

Paulus de Postkabouter ging met pensioen, al was hij daarna nog even weer actief als postbode, vanwege rare regels binnen het bedrijf die zijn vervroegde pensioen saboteerden. Het leek hem niet te deren, zijn wijk evenmin.

Binnenkort vertrekt het Legermuseum uit Delft en gaat naar Soesterberg. Jammer, want het voormalige armamentarium aan de Korte Geer is een uitgelezen plek voor het Legermuseum. Het museum zat er pas vanaf 1989 en een betere locatie is in mijn ogen voor een Legermuseum niet denkbaar.

Geef een reactie

